تاریخ: ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۲۰
بازدید: ۲۰۱
کد خبر: ۸۲۲۱۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
حقوقی «وخارزم» هم خریدار بود و هم فروشنده

اشتیاق سهامداران خرد به خرید کوچکترهای بورسی | حمایت حقوقی‌ها از فولادی‌ها

می متالز - تغییر مالکیت‌های بورس تهران برای دوازدهمین روز متوالی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی قرار گرفت و در نهایت خالص خرید سهامداران خرد در این روز به حدود 190 میلیارد تومان رسید.
اشتیاق سهامداران خرد به خرید کوچکترهای بورسی | حمایت حقوقی‌ها از فولادی‌ها

به گزارش می متالز، در این میان بیشترین میزان خرید معامله‌گران حقیقی به جمع‌آوری سهام مبین انرژی خلیج فارس تعلق داشت که در نهایت 38 میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقیقی‌های «مبین» منتقل شد. سایپا نیز از دیگر نمادهای مورد توجه حقیقی‌ها در این بازار بود که در نهایت جابجایی بیش از 30 میلیارد تومان نقدینگی را به سمت پرتفوی سهامداران خرد تجربه کرد. این در حالی است که دیگر لیدر خودرویی یعنی ایران‌خودرو با خرید از سوی سهامدار عمده روبرو شد که در این میان یک میلیون سهم مزبور را شرکت سرمایه‌گذاری سمند جمع‌آوری کرد.

گلوکوزان‌ نیز با ثبت خالص خرید 29 میلیارد و 400 میلیون تومانی از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران خرد در بازار یکشنبه بود. در این راستا به دنبال تقاضای بالای حقیقی‌ها درخرید سهام مزبور ، حقوقی شرکت یعنی شرکت توسعه و مدیریت سرمایه صبا که سهامدار 7درصدی «غگل» است، به عرضه 3 میلیون و 400 هزار سهم پرداخت.

در مقابل بازیگران عمده بیش‌ترین خرید را در سهام سرمایه‌گذاری خوارزمی داشتند. به طوری‌که خالص خرید 17 میلیارد تومانی در کارنامه حقوقی‌های «وخارزم» ثبت شد. در این نماد دو سهامدار حقوقی به خرید و فروش سهم پرداختند؛ در حالی یک میلیون سهم مزبور از سوی گروه مالی بانک مسکن عرضه شد که 2 میلیون سهم دیگر توسط صندوق سرمایه‌گذاری ارزش کاوان آینده خریداری شد.

بانکی: رصد خرید و فروش‌ها در گروه بانکی نشان از حمایت حقوقی‌ها در بیشتر نمادها دارد. در این میان گروه مالی پارسیان به خرید یک میلیون و 500 هزار بانک پارسیان پرداخت. در نماد بانک صادرات نیز گروه مالی سپهر صادرات بالغ بر 5 میلیون سهم و صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی سپهرصادرات نیز 500 هزار سهم را جمع‌آوری کرد. این در حالی است که بانک تجارت با عرضه 100 هزار سهم از سوی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی تجارت ایران مواجه شد.

فلزی: بازیگران عمده در نمادهای فلزی نیز عمدتا به حمایت پرداختند. در این راستا فولاد مبارکه اصفهان جمع‌آوری بیش از 5 میلیون سهم از سوی شرکت توسعه سرمایه‌رفاه را تجربه کرد. صندوق سرمایه‌گذاری مشترک پیشرو نیز به خرید 60 هزار سهم فولاد امیرکبیرکاشان پرداخت. روند خریدها در نماد ملی‌ صنایع‌ مس‌ ایران‌ با جمع‌آوری سهم از سوی 4 سهامدار عمده دنبال شد. در این راستا 4 میلیون سهم از سوی شرکت سرمایه‌گذاری فرهنگیان ، یک میلیون سهم از سوی موسسه صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع مس ایران ، 2.3 میلیون سهم از سوی شرکت سرمایه‌گذاری آتیه اندیشان مس و 300 هزار سهم دیگر نیز توسط شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات خریداری شد.

این در حالی است که شرکت مادر تخصصی مالی و سرمایه‌گذاری سینا به عرضه‌های خود در نماد فولاد کاوه جنوب کیش ادامه داد و امروز نیز 1.8 میلیون سهم دیگر را واگذار کرد.

شیمیایی: در گروه شیمیایی نیز گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان با عرضه سهم از سوی دو سهامدار عمده مواجه شد؛ گروه مالی ملت به همراه شرکت سرمایه‌گذاری مدبران اقتصاد در مجموع 16 میلیون سهم «پترول» را عرضه کردند. در این گروه پتروشیمی خراسان شاهد تداوم خرید سهم از سوی سهامی بیمه ایران بود. به طوری‌که این حقوقی روز یکشنبه نیز 21 هزار سهم «خراسان» را جمع‌آوری کرد.

عناوین برگزیده